Vali Gavin Newsom ve Demokrat milletvekilleri Cumartesi günü 16 milyar dolarlık kesinti yapmak, eyalet çapında mali acil durum ilan etmek ve California'daki 46,8 milyar dolarlık bütçe açığını dengelemek için eyaletin yağmurlu gün rezervlerinden para çekmek üzere bir anlaşmaya vardılar.
297,7 milyar dolarlık bir harcama planına ilişkin anlaşma, beklenenden zayıf gelirlerin Newsom ve milletvekillerini Kaliforniya'nın ilerici politika gündemini küçültmeye zorlamasının ardından işçi sendikaları ve ticari çıkarlarla haftalarca süren çekişmeli müzakerelerin sonucudur. Bu açık, gıpta ile bakılan eyalet dolarları üzerinde bir çekişmeye yol açtı ve bu da vali ile Capitol'deki en yakın müttefiklerinden bazıları arasında sürtüşmelere neden oldu.
Daha dikkat çeken değişiklikler arasında, 2024-25 bütçe planı, sağlık çalışanlarına yönelik asgari ücret artışını en az Ekim ayına kadar erteliyor, uygun fiyatlı konut için 1,1 milyar dolar kesinti yapıyor ve eyalet hapishane sistemine ayrılan fonda 750 milyon dolar kesinti yapıyor.
Kaliforniya'nın iş dünyası da, Newsom'un başlangıçta önerdiğinden bir yıl önce yaklaşık 15 milyar dolarlık vergi indiriminin üç yıl süreyle askıya alınmasıyla darbe aldı.
Newsom yaptığı açıklamada, “Bu anlaşma, devleti uzun vadeli mali istikrar yoluna sokuyor; mevcut açığı gideriyor ve ilerleyen süreçte bütçe dayanıklılığını güçlendiriyor.” dedi. “Eğitim, sağlık hizmetleri, genişletilmiş davranışsal sağlık hizmetleri ve evsizlikle mücadele için temel fonlar da dahil olmak üzere milyonlarca Kaliforniyalıya hizmet eden programları korumaya çalışıyoruz.”
Açık, Kaliforniya'nın mali durumunun iki yıl önce tahmin edilen 100 milyar dolarlık fazladan dramatik bir şekilde tersine döndüğüne işaret ediyor ve genellikle devletin ulus için temel bir ekonomik motor olduğuyla övünen Newsom için zorlu bir siyasi anlatı yaratıyor.
Valinin, bütçe açığını kapatmak için rezervlerden para alabilmesi için yasa gereği eyalet çapında bütçe acil durumu ilan etmesi gerekiyor. Ancak acil durum ilanı, Demokratları devletin maliyesini yanlış yönetmek ve aşırı harcama yapmakla suçlayan eleştirmenlere yem oluyor.
Eksikliğe rağmen Kaliforniya ekonomisi güçlü kalmayı sürdürüyor ve eyaletin, onun göreve geldiği zamana kıyasla harcayacak daha fazla geliri var.
İşçi sendikalarının eyalet hükümeti üzerindeki etkisine karşı çıkmayı amaçlayan kar amacı gütmeyen Govern for California'nın başkanı David Crane, “Bu bir gelir sorunu değil” dedi. “Açık harcamalardan kaynaklanıyor”
Nisan ayında Newsom, Kaliforniya ekonomisinin dünyanın en büyük beşinci ekonomisi konumunu koruduğu gerçeğini öne sürerek eyaletin “ağırlığının üzerinde yumruk atmaya devam ettiğini” söyledi.
Eyalet hükümetinin mali sorununun nedeni kısmen, Newsom ve milletvekillerinin programlara harcayabilecekleri miktardan daha fazla para ayırmalarına yol açan zayıf gelir projeksiyonlarından kaynaklanabilir.
Eyaletin artan oranlı vergi yapısı, hükümeti, borsa dalgalanmalarına tabi olan ve tahmin edilmesi zor olan, üst düzey yöneticiler ve diğer Golden State gelirli kişiler tarafından ödenen gelir vergilerinden elde edilen gelirlere bağımlı bırakıyor. 2022 vergi beyanı son tarihinin Nisan'dan Kasım'a kadar gecikmesi, Kaliforniyalı liderleri eyalet vergi gelirlerinin ne kadar düştüğünü tam olarak anlamadan mevcut bütçeyi hazırlamaya da zorladı.
Newsom, geçen yıl bütçeyi imzaladığında Kaliforniya'nın bütçe açığının büyüyeceğini öngördü ve harcama planındaki yeni paranın çoğunu, gelirin düşmesi halinde kolayca durdurabileceği tek seferlik finansman artışlarına ayırdığını söyledi. Kesintiler arasında, üniversitelerdeki uygun fiyatlı öğrenci konutlarını finanse etmeye yönelik kredi programı için 500 milyon dolar ve öğrencilere yönelik iş eğitimi programlarında 485 milyon dolarlık kesinti yer alıyor.
Ancak vali ve milletvekilleri, daha derin kesintilerden kaçınmak için eyaletin zor günler fonundan (2024-25'te 5,1 milyar dolar ve bir sonraki yıl için planlanan 7,1 milyar dolar) para çekmeyi tercih ettikleri için eleştirildi. Demokratlar ayrıca gelecek yıl güvenlik ağı rezerv hesabından 900 milyon dolar almayı planlıyor.
Eyaletin kumbarasından yararlanmak, ekonominin durgunluğa girmesi ve eyalet gelirlerinin daha da düşmesi durumunda Kaliforniya'nın en muhtaç kesimlerine hizmet eden eyalet programlarına ne olabileceğine dair endişeleri artırdı.
Eyalet Meclisindeki Demokratlar, bütçenin 1 Temmuz'da yürürlüğe girmesinden önce Yasama Meclisinin gelecek hafta oylayacağı bazı kesintilere ilişkin geniş bir genel bakış yayınladı.
Newsom ve milletvekilleri, anlaşmanın, gelir dalgalanmalarına karşı koruma aracı olarak gelecekte devletin gelecek bütçe yılları için fazla fon ayırmasını gerektiren yasa teklifini ve eyaletin zor günler fonunu büyütmek için 2026'da yapılacak bir anayasa değişikliğini içerdiğini söyledi. Duyuruyla birlikte ayrıntılar paylaşılmadı.
Anlaşma hakkında şu ana kadar bildiklerimiz şunlar:
Sağlıkta asgari ücret artışının ertelenmesi
Newsom geçen yıl sağlık çalışanlarına asgari ücretin saat başına 25 dolara çıkarılmasını öngören bir kanun tasarısını imzaladı. Devlet bütçe krizinin kötüleşmesi halinde yasanın yürürlüğe girmesine izin vermeyeceğini açıklamak için birkaç hafta bekledi.
O dönemde Maliye Bakanlığı yasanın devlete 2 milyar dolara mal olabileceğini tahmin ediyordu. İşçi sendikaları, devletin hastanelerin maliyetin çoğunu karşılamasını talep etmesi durumunda maliyetin 300 milyon dolara yakın olacağını söyledi.
Newsom'un yasayı imzalamadan önce sendikalarla paylaştığını söylediği endişeleri, maaşların ne zaman artırılacağı ve artışın nasıl ödeneceği konusunda aylarca süren özel müzakerelere yol açtı.
Bu görüşmeler nihayet, maaş artışını başlangıçta planlandığı gibi bu ay yerine en erken 15 Ekim'e kadar erteleyen bütçe anlaşmasıyla sona erdi.
Maaş artışının başlangıç tarihi iki senaryodan birine bağlı: mali yılın ilk çeyreğinde devlet gelirlerinin tahminlerin %3 üzerinde gelmesi veya kalite güvence ücreti aracılığıyla hastanelere daha fazla federal finansman sağlanması. Her ikisi de olmazsa artış Ekim ayının sonrasına ertelenebilir.
Milletvekilleri ve vali, kalite güvence ücretini, hastanelerin bu artışı ödeyebilmesini sağlayacak bir mekanizma olarak kullanıyor. Hastaneler kalite güvence ücretleri ödüyor, federal hükümet parayı eşleştiriyor ve ardından finansmanı hastanelere geri gönderiyor.
Eyaletin talep ettiği federal artışın, hastanelere yönelik yüksek ücretlerin maliyetinin %30'unu karşılaması bekleniyor.
Bütçe, programın devlet maliyetini 2024-25'te 600 milyon dolar olarak sabitliyor.
MCO vergisi konusundaki savaşta çözüm yok
MCO vergisi olarak bilinen, yönetilen bakım kuruluşlarına uygulanan vergi gelirlerinin nasıl kullanılacağı sorusunun, bütçe müzakerelerinde yanıtlanması en zor soru olduğu ortaya çıktı. Aslında o kadar zorlayıcıydı ki, görüşmeler başarısızlıkla sonuçlandı ve Newsom, en yakın müttefiklerinden bazılarının desteklediği bir oylama tedbirine karşı çıkmakla tehdit etti.
Vergi, hizmetler için aylık sabit ödemeler talep eden sağlık sigortası sağlayıcıları için geçerli ve Kaliforniya'nın düşük gelirli sakinlere yönelik sağlık sistemi olan Medi-Cal için Kaliforniya'nın milyarlarca dolarlık ek federal fon toplamasına izin veren bir mekanizma görevi görüyor.
Newsom ve milletvekilleri geçen Haziran ayında vergiyi yenilediler ve gelirlerin bir kısmını Medi-Cal hastalarına hizmet veren sağlayıcılara geri ödeme oranlarını artırmak için kullanmayı kabul ettiler. Yıllardır doktorlar, geri ödemelerin çok düşük olduğunu, bunun hasta kabul etmeye istekli doktor sıkıntısına yol açtığını ve bakıma erişimi kısıtladığını öne sürerek oranları artırmak için başarısız bir kampanya yürüttüler.
Ancak Newsom rotayı tersine çevirdi ve birkaç yıl içinde Medi-Cal faiz artışlarından 6 milyar dolardan fazla para almayı ve bunun yerine programda kesintileri önlemek için fonu kullanmayı önerdi.
Değişiklik, Newsom'u California Medical Assn liderliğindeki bir koalisyonla karşı karşıya getirdi. ve Planlı Ebeveynlik, valinin amaçlarını ve kampanyalarını destekleyen iki grup.
Koalisyon, valiye 2023'te yaptığı, sağlayıcılara yönelik oranları artırmaya yönelik anlaşmaya bağlı kalması çağrısında bulundu. Ayrıca geçmek için bir hücuma öncülük ediyorlar 2024 oylamasına ilişkin bir tedbir bu, daha yüksek geri ödeme oranlarını finanse etmek için kalıcı olarak bir MCO vergisi oluşturacaktır.
Vali koalisyonun tedbiri oylamadan kaldırmasını istiyor. Fonların esnek olmasını, böylece devletin gerekirse parayı gelecekte Medi-Cal sistemini desteklemek için kullanabilmesini istiyor.
Koalisyon, Demokratların fonu yeniden başka yöne çevireceği korkusuyla şimdiye kadar tedbiri oylamadan kaldırmayı reddetti. Görüşmeler çıkmazla sonuçlandı.
Nihai devlet bütçesi, Medi-Cal sistemini desteklemek için gelecek yıl 6,9 milyar doları içeriyor.
Newsom ve milletvekilleri, MCO vergisinden “sağlayıcı oranlarındaki artışlar ve yatırımlar” için daha küçük bir miktar para teklif etmeyi kabul etti, ancak daha önce ayrılan paradan çok daha az para. Bütçede 2024-25'te 133 milyon dolar yer alıyor ve bu rakamın 2025-26'da 728 milyon dolara, ertesi yıl ise 1,2 milyar dolara çıkarılması planlanıyor.
Demokratlar, tedbirin 2024'teki oylamada onaylanması halinde MCO finansmanının “işleyemez hale geleceğini” ve esasen ortadan kaldırılacağını söyledi.
Vali, görüşmelerin kötü gitmesi üzerine tedbire karşı kampanya düzenlemekle tehdit etti ve bu da Newsom'un Kasım seçimlerinde destekçilerine meydan okuma olasılığını ortaya çıkardı.
Ticari vergi indirimlerine bir duraklama
Bütçe anlaşması, eyaletteki işletmelere yönelik toplam vergi kredilerini dosya başına 5 milyon ABD Doları ile sınırlandırıyor ve 2024, 2025 ve 2026'da 1 milyon ABD Dolarından fazla geliri olan işletmeler için net işletme zararı vergi indirimini duraklatıyor.
Newsom ve milletvekilleri, iş dünyasına verilen bir imtiyaz olarak, şirketlerin limitler sona erdikten sonra vergi kredileri için geri ödeme almalarına izin veriyor.
Newsom başlangıçta vergi indirimlerinin 2025'ten itibaren durdurulmasını ve sınırlandırılmasını önerdi. Ancak Meclisteki Demokratlar, diğer programlarda kesinti yapılmasını önlemek için değişiklikleri bir yıl önce uygulamaya zorladı.
Yönetim, vergi indirimlerinde yapılan değişikliklerin gelirleri 2026 yılına kadar yaklaşık 15 milyar dolar artıracağını söyledi.
Erken başlangıç, kayıplarını 2024 vergilerinden düşmeyi planlayan ve şimdi beklenmedik derecede yüksek bir faturanın maliyetini karşılamak için çalışanlarını veya stoklarını küçültmek zorunda kalan işletmelere zarar verebilir. Sınır aynı zamanda eyaletin Kaliforniya'da faaliyet gösteren şirketleri geri çevirebilecek vergi kredilerini beş yıl içinde ikinci kez sınırladığı anlamına da geliyor.
Cezaevlerinde büyük kesinti
Milletvekilleri daha önce Ceza İnfaz ve Rehabilitasyon Dairesi'ne, valinin San Quentin'i dönüştürme projesinde en az 12 milyon dolarlık kesintiyi de içeren 1 milyar dolarlık ek kesinti teklif etmişti. Newsom'un teklif ettiği kesintiler arasında, 13 eyalet hapishanesindeki 46 konut biriminin yakın zamanda devre dışı bırakılmasından elde edilecek 80,6 milyon dolarlık tasarruf da vardı.
Nihai anlaşma, operasyonlardaki kesintiler ve boş işlerin ortadan kaldırılmasından kaynaklanan tasarruflar da dahil olmak üzere düzeltmeler için ayrılan fonu toplamda 750 milyon dolar azaltıyor.
Newsom yeni bir evsizlik bağışı turunu destekliyor
Mayıs ayının sonlarında Meclisteki Demokratlar, evsizlik kriziyle mücadele etmek için yerel yönetimlere Evsizlere Konut, Yardım ve Önleme hibelerinin altıncı turu için valinin bütçesinden 1 milyar dolar daha fazla harcama yapmayı önerdi. Aynı zamanda milletvekilleri, mevcut bütçe yılında evsiz kamplarının temizlenmesi için sağlanan 100 milyon dolarlık fonun kesilmesini önerdiler.
Nihai bütçe anlaşması bir uzlaşmayı gösteriyor gibi görünüyor.
Anlaşma, vali ve milletvekillerinin söylediğine göre, yerel yönetimlerin fonları uygun şekilde kullanmasını sağlamak için yeni hesap verebilirlik önlemlerine bağlanacak olan 1 milyar dolarlık ek evsizlik hibesini içeriyor. Anlaşma ayrıca gelecek yıl kamp hibeleri için 150 milyon dolar sağlıyor.
Herkes için geniş bant internet erişimi — biraz sonra
Pandemi, K-12 eğitiminin sınıftan uzaktan öğrenmeye geçmesiyle Kaliforniya'daki evlerde geniş bant internete erişimin iyileştirilmesi ihtiyacını ortaya çıkardı. Düşük gelirli aileler ve kırsal bölgelerde yaşayanlar genellikle daha zengin topluluklarla aynı bağlantıdan yoksundur.
Newsom, “herkes için geniş bant” girişimi kapsamında internet erişimini daha adil hale getirmeye çalıştı.
Harcama planı, ağı evlere bağlayan “son mil” çalışması için ayrılan 550 milyon dolarlık finansmanı 2027 bütçe yılına kadar erteliyor. Bütçe anlaşmasında, “orta mesafe” projeleri kapsamında fiber optik ağı genişletme ve iyileştirme programı için gelecek yıl hâlâ 250 milyon dolar teklif ediliyor ve Demokratlar, birkaç yıl boyunca son kilometre çalışmaları için toplam 2 milyar dolar sağlamayı planlıyor.
Devlet okullarına finansman gecikmesi
1988'de seçmenler tarafından onaylanan Öneri 98'e göre Kaliforniya, okullar ve devlet kolejleri için minimum finansman garantisine sahiptir.
Bu yılın başlarında Newsom, geri dönüp 2022-23 finansmanını beklenenden düşük devlet gelirini yansıtacak şekilde yeniden karakterize etmek için alışılmadık bir manevra önerdi.
Kaliforniya Öğretmenleri Assn. değişikliğin sonuçta okullara ayrılan finansmanı iki yıl içinde yaklaşık 12 milyar dolar azaltacağını söyledi. Sendika, Newsom'un kendisine rotayı tersine çevirmesi yönünde baskı yapma önerisini eleştiren bir televizyon reklamı yayınladı.
Newsom ve öğretmenler, geçen ayın sonlarında, asgari finansman garantisini askıya alan ve 5,5 milyar dolarlık finansmanı gelecek yıllara erteleyen karmaşık bir çözüm üzerinde anlaştılar.
297,7 milyar dolarlık bir harcama planına ilişkin anlaşma, beklenenden zayıf gelirlerin Newsom ve milletvekillerini Kaliforniya'nın ilerici politika gündemini küçültmeye zorlamasının ardından işçi sendikaları ve ticari çıkarlarla haftalarca süren çekişmeli müzakerelerin sonucudur. Bu açık, gıpta ile bakılan eyalet dolarları üzerinde bir çekişmeye yol açtı ve bu da vali ile Capitol'deki en yakın müttefiklerinden bazıları arasında sürtüşmelere neden oldu.
Daha dikkat çeken değişiklikler arasında, 2024-25 bütçe planı, sağlık çalışanlarına yönelik asgari ücret artışını en az Ekim ayına kadar erteliyor, uygun fiyatlı konut için 1,1 milyar dolar kesinti yapıyor ve eyalet hapishane sistemine ayrılan fonda 750 milyon dolar kesinti yapıyor.
Kaliforniya'nın iş dünyası da, Newsom'un başlangıçta önerdiğinden bir yıl önce yaklaşık 15 milyar dolarlık vergi indiriminin üç yıl süreyle askıya alınmasıyla darbe aldı.
Newsom yaptığı açıklamada, “Bu anlaşma, devleti uzun vadeli mali istikrar yoluna sokuyor; mevcut açığı gideriyor ve ilerleyen süreçte bütçe dayanıklılığını güçlendiriyor.” dedi. “Eğitim, sağlık hizmetleri, genişletilmiş davranışsal sağlık hizmetleri ve evsizlikle mücadele için temel fonlar da dahil olmak üzere milyonlarca Kaliforniyalıya hizmet eden programları korumaya çalışıyoruz.”
Açık, Kaliforniya'nın mali durumunun iki yıl önce tahmin edilen 100 milyar dolarlık fazladan dramatik bir şekilde tersine döndüğüne işaret ediyor ve genellikle devletin ulus için temel bir ekonomik motor olduğuyla övünen Newsom için zorlu bir siyasi anlatı yaratıyor.
Valinin, bütçe açığını kapatmak için rezervlerden para alabilmesi için yasa gereği eyalet çapında bütçe acil durumu ilan etmesi gerekiyor. Ancak acil durum ilanı, Demokratları devletin maliyesini yanlış yönetmek ve aşırı harcama yapmakla suçlayan eleştirmenlere yem oluyor.
Eksikliğe rağmen Kaliforniya ekonomisi güçlü kalmayı sürdürüyor ve eyaletin, onun göreve geldiği zamana kıyasla harcayacak daha fazla geliri var.
İşçi sendikalarının eyalet hükümeti üzerindeki etkisine karşı çıkmayı amaçlayan kar amacı gütmeyen Govern for California'nın başkanı David Crane, “Bu bir gelir sorunu değil” dedi. “Açık harcamalardan kaynaklanıyor”
Nisan ayında Newsom, Kaliforniya ekonomisinin dünyanın en büyük beşinci ekonomisi konumunu koruduğu gerçeğini öne sürerek eyaletin “ağırlığının üzerinde yumruk atmaya devam ettiğini” söyledi.
Eyalet hükümetinin mali sorununun nedeni kısmen, Newsom ve milletvekillerinin programlara harcayabilecekleri miktardan daha fazla para ayırmalarına yol açan zayıf gelir projeksiyonlarından kaynaklanabilir.
Eyaletin artan oranlı vergi yapısı, hükümeti, borsa dalgalanmalarına tabi olan ve tahmin edilmesi zor olan, üst düzey yöneticiler ve diğer Golden State gelirli kişiler tarafından ödenen gelir vergilerinden elde edilen gelirlere bağımlı bırakıyor. 2022 vergi beyanı son tarihinin Nisan'dan Kasım'a kadar gecikmesi, Kaliforniyalı liderleri eyalet vergi gelirlerinin ne kadar düştüğünü tam olarak anlamadan mevcut bütçeyi hazırlamaya da zorladı.
Newsom, geçen yıl bütçeyi imzaladığında Kaliforniya'nın bütçe açığının büyüyeceğini öngördü ve harcama planındaki yeni paranın çoğunu, gelirin düşmesi halinde kolayca durdurabileceği tek seferlik finansman artışlarına ayırdığını söyledi. Kesintiler arasında, üniversitelerdeki uygun fiyatlı öğrenci konutlarını finanse etmeye yönelik kredi programı için 500 milyon dolar ve öğrencilere yönelik iş eğitimi programlarında 485 milyon dolarlık kesinti yer alıyor.
Ancak vali ve milletvekilleri, daha derin kesintilerden kaçınmak için eyaletin zor günler fonundan (2024-25'te 5,1 milyar dolar ve bir sonraki yıl için planlanan 7,1 milyar dolar) para çekmeyi tercih ettikleri için eleştirildi. Demokratlar ayrıca gelecek yıl güvenlik ağı rezerv hesabından 900 milyon dolar almayı planlıyor.
Eyaletin kumbarasından yararlanmak, ekonominin durgunluğa girmesi ve eyalet gelirlerinin daha da düşmesi durumunda Kaliforniya'nın en muhtaç kesimlerine hizmet eden eyalet programlarına ne olabileceğine dair endişeleri artırdı.
Eyalet Meclisindeki Demokratlar, bütçenin 1 Temmuz'da yürürlüğe girmesinden önce Yasama Meclisinin gelecek hafta oylayacağı bazı kesintilere ilişkin geniş bir genel bakış yayınladı.
Newsom ve milletvekilleri, anlaşmanın, gelir dalgalanmalarına karşı koruma aracı olarak gelecekte devletin gelecek bütçe yılları için fazla fon ayırmasını gerektiren yasa teklifini ve eyaletin zor günler fonunu büyütmek için 2026'da yapılacak bir anayasa değişikliğini içerdiğini söyledi. Duyuruyla birlikte ayrıntılar paylaşılmadı.
Anlaşma hakkında şu ana kadar bildiklerimiz şunlar:
Sağlıkta asgari ücret artışının ertelenmesi
Newsom geçen yıl sağlık çalışanlarına asgari ücretin saat başına 25 dolara çıkarılmasını öngören bir kanun tasarısını imzaladı. Devlet bütçe krizinin kötüleşmesi halinde yasanın yürürlüğe girmesine izin vermeyeceğini açıklamak için birkaç hafta bekledi.
O dönemde Maliye Bakanlığı yasanın devlete 2 milyar dolara mal olabileceğini tahmin ediyordu. İşçi sendikaları, devletin hastanelerin maliyetin çoğunu karşılamasını talep etmesi durumunda maliyetin 300 milyon dolara yakın olacağını söyledi.
Newsom'un yasayı imzalamadan önce sendikalarla paylaştığını söylediği endişeleri, maaşların ne zaman artırılacağı ve artışın nasıl ödeneceği konusunda aylarca süren özel müzakerelere yol açtı.
Bu görüşmeler nihayet, maaş artışını başlangıçta planlandığı gibi bu ay yerine en erken 15 Ekim'e kadar erteleyen bütçe anlaşmasıyla sona erdi.
Maaş artışının başlangıç tarihi iki senaryodan birine bağlı: mali yılın ilk çeyreğinde devlet gelirlerinin tahminlerin %3 üzerinde gelmesi veya kalite güvence ücreti aracılığıyla hastanelere daha fazla federal finansman sağlanması. Her ikisi de olmazsa artış Ekim ayının sonrasına ertelenebilir.
Milletvekilleri ve vali, kalite güvence ücretini, hastanelerin bu artışı ödeyebilmesini sağlayacak bir mekanizma olarak kullanıyor. Hastaneler kalite güvence ücretleri ödüyor, federal hükümet parayı eşleştiriyor ve ardından finansmanı hastanelere geri gönderiyor.
Eyaletin talep ettiği federal artışın, hastanelere yönelik yüksek ücretlerin maliyetinin %30'unu karşılaması bekleniyor.
Bütçe, programın devlet maliyetini 2024-25'te 600 milyon dolar olarak sabitliyor.
MCO vergisi konusundaki savaşta çözüm yok
MCO vergisi olarak bilinen, yönetilen bakım kuruluşlarına uygulanan vergi gelirlerinin nasıl kullanılacağı sorusunun, bütçe müzakerelerinde yanıtlanması en zor soru olduğu ortaya çıktı. Aslında o kadar zorlayıcıydı ki, görüşmeler başarısızlıkla sonuçlandı ve Newsom, en yakın müttefiklerinden bazılarının desteklediği bir oylama tedbirine karşı çıkmakla tehdit etti.
Vergi, hizmetler için aylık sabit ödemeler talep eden sağlık sigortası sağlayıcıları için geçerli ve Kaliforniya'nın düşük gelirli sakinlere yönelik sağlık sistemi olan Medi-Cal için Kaliforniya'nın milyarlarca dolarlık ek federal fon toplamasına izin veren bir mekanizma görevi görüyor.
Newsom ve milletvekilleri geçen Haziran ayında vergiyi yenilediler ve gelirlerin bir kısmını Medi-Cal hastalarına hizmet veren sağlayıcılara geri ödeme oranlarını artırmak için kullanmayı kabul ettiler. Yıllardır doktorlar, geri ödemelerin çok düşük olduğunu, bunun hasta kabul etmeye istekli doktor sıkıntısına yol açtığını ve bakıma erişimi kısıtladığını öne sürerek oranları artırmak için başarısız bir kampanya yürüttüler.
Ancak Newsom rotayı tersine çevirdi ve birkaç yıl içinde Medi-Cal faiz artışlarından 6 milyar dolardan fazla para almayı ve bunun yerine programda kesintileri önlemek için fonu kullanmayı önerdi.
Değişiklik, Newsom'u California Medical Assn liderliğindeki bir koalisyonla karşı karşıya getirdi. ve Planlı Ebeveynlik, valinin amaçlarını ve kampanyalarını destekleyen iki grup.
Koalisyon, valiye 2023'te yaptığı, sağlayıcılara yönelik oranları artırmaya yönelik anlaşmaya bağlı kalması çağrısında bulundu. Ayrıca geçmek için bir hücuma öncülük ediyorlar 2024 oylamasına ilişkin bir tedbir bu, daha yüksek geri ödeme oranlarını finanse etmek için kalıcı olarak bir MCO vergisi oluşturacaktır.
Vali koalisyonun tedbiri oylamadan kaldırmasını istiyor. Fonların esnek olmasını, böylece devletin gerekirse parayı gelecekte Medi-Cal sistemini desteklemek için kullanabilmesini istiyor.
Koalisyon, Demokratların fonu yeniden başka yöne çevireceği korkusuyla şimdiye kadar tedbiri oylamadan kaldırmayı reddetti. Görüşmeler çıkmazla sonuçlandı.
Nihai devlet bütçesi, Medi-Cal sistemini desteklemek için gelecek yıl 6,9 milyar doları içeriyor.
Newsom ve milletvekilleri, MCO vergisinden “sağlayıcı oranlarındaki artışlar ve yatırımlar” için daha küçük bir miktar para teklif etmeyi kabul etti, ancak daha önce ayrılan paradan çok daha az para. Bütçede 2024-25'te 133 milyon dolar yer alıyor ve bu rakamın 2025-26'da 728 milyon dolara, ertesi yıl ise 1,2 milyar dolara çıkarılması planlanıyor.
Demokratlar, tedbirin 2024'teki oylamada onaylanması halinde MCO finansmanının “işleyemez hale geleceğini” ve esasen ortadan kaldırılacağını söyledi.
Vali, görüşmelerin kötü gitmesi üzerine tedbire karşı kampanya düzenlemekle tehdit etti ve bu da Newsom'un Kasım seçimlerinde destekçilerine meydan okuma olasılığını ortaya çıkardı.
Ticari vergi indirimlerine bir duraklama
Bütçe anlaşması, eyaletteki işletmelere yönelik toplam vergi kredilerini dosya başına 5 milyon ABD Doları ile sınırlandırıyor ve 2024, 2025 ve 2026'da 1 milyon ABD Dolarından fazla geliri olan işletmeler için net işletme zararı vergi indirimini duraklatıyor.
Newsom ve milletvekilleri, iş dünyasına verilen bir imtiyaz olarak, şirketlerin limitler sona erdikten sonra vergi kredileri için geri ödeme almalarına izin veriyor.
Newsom başlangıçta vergi indirimlerinin 2025'ten itibaren durdurulmasını ve sınırlandırılmasını önerdi. Ancak Meclisteki Demokratlar, diğer programlarda kesinti yapılmasını önlemek için değişiklikleri bir yıl önce uygulamaya zorladı.
Yönetim, vergi indirimlerinde yapılan değişikliklerin gelirleri 2026 yılına kadar yaklaşık 15 milyar dolar artıracağını söyledi.
Erken başlangıç, kayıplarını 2024 vergilerinden düşmeyi planlayan ve şimdi beklenmedik derecede yüksek bir faturanın maliyetini karşılamak için çalışanlarını veya stoklarını küçültmek zorunda kalan işletmelere zarar verebilir. Sınır aynı zamanda eyaletin Kaliforniya'da faaliyet gösteren şirketleri geri çevirebilecek vergi kredilerini beş yıl içinde ikinci kez sınırladığı anlamına da geliyor.
Cezaevlerinde büyük kesinti
Milletvekilleri daha önce Ceza İnfaz ve Rehabilitasyon Dairesi'ne, valinin San Quentin'i dönüştürme projesinde en az 12 milyon dolarlık kesintiyi de içeren 1 milyar dolarlık ek kesinti teklif etmişti. Newsom'un teklif ettiği kesintiler arasında, 13 eyalet hapishanesindeki 46 konut biriminin yakın zamanda devre dışı bırakılmasından elde edilecek 80,6 milyon dolarlık tasarruf da vardı.
Nihai anlaşma, operasyonlardaki kesintiler ve boş işlerin ortadan kaldırılmasından kaynaklanan tasarruflar da dahil olmak üzere düzeltmeler için ayrılan fonu toplamda 750 milyon dolar azaltıyor.
Newsom yeni bir evsizlik bağışı turunu destekliyor
Mayıs ayının sonlarında Meclisteki Demokratlar, evsizlik kriziyle mücadele etmek için yerel yönetimlere Evsizlere Konut, Yardım ve Önleme hibelerinin altıncı turu için valinin bütçesinden 1 milyar dolar daha fazla harcama yapmayı önerdi. Aynı zamanda milletvekilleri, mevcut bütçe yılında evsiz kamplarının temizlenmesi için sağlanan 100 milyon dolarlık fonun kesilmesini önerdiler.
Nihai bütçe anlaşması bir uzlaşmayı gösteriyor gibi görünüyor.
Anlaşma, vali ve milletvekillerinin söylediğine göre, yerel yönetimlerin fonları uygun şekilde kullanmasını sağlamak için yeni hesap verebilirlik önlemlerine bağlanacak olan 1 milyar dolarlık ek evsizlik hibesini içeriyor. Anlaşma ayrıca gelecek yıl kamp hibeleri için 150 milyon dolar sağlıyor.
Herkes için geniş bant internet erişimi — biraz sonra
Pandemi, K-12 eğitiminin sınıftan uzaktan öğrenmeye geçmesiyle Kaliforniya'daki evlerde geniş bant internete erişimin iyileştirilmesi ihtiyacını ortaya çıkardı. Düşük gelirli aileler ve kırsal bölgelerde yaşayanlar genellikle daha zengin topluluklarla aynı bağlantıdan yoksundur.
Newsom, “herkes için geniş bant” girişimi kapsamında internet erişimini daha adil hale getirmeye çalıştı.
Harcama planı, ağı evlere bağlayan “son mil” çalışması için ayrılan 550 milyon dolarlık finansmanı 2027 bütçe yılına kadar erteliyor. Bütçe anlaşmasında, “orta mesafe” projeleri kapsamında fiber optik ağı genişletme ve iyileştirme programı için gelecek yıl hâlâ 250 milyon dolar teklif ediliyor ve Demokratlar, birkaç yıl boyunca son kilometre çalışmaları için toplam 2 milyar dolar sağlamayı planlıyor.
Devlet okullarına finansman gecikmesi
1988'de seçmenler tarafından onaylanan Öneri 98'e göre Kaliforniya, okullar ve devlet kolejleri için minimum finansman garantisine sahiptir.
Bu yılın başlarında Newsom, geri dönüp 2022-23 finansmanını beklenenden düşük devlet gelirini yansıtacak şekilde yeniden karakterize etmek için alışılmadık bir manevra önerdi.
Kaliforniya Öğretmenleri Assn. değişikliğin sonuçta okullara ayrılan finansmanı iki yıl içinde yaklaşık 12 milyar dolar azaltacağını söyledi. Sendika, Newsom'un kendisine rotayı tersine çevirmesi yönünde baskı yapma önerisini eleştiren bir televizyon reklamı yayınladı.
Newsom ve öğretmenler, geçen ayın sonlarında, asgari finansman garantisini askıya alan ve 5,5 milyar dolarlık finansmanı gelecek yıllara erteleyen karmaşık bir çözüm üzerinde anlaştılar.